Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου 2016

ΑΡΓΩ Eρευνητικό Πρόγραμμα Ανακατασκευής Πεντηκοντόρου


Η Αναγέννηση του Μυθικού Καραβιού”

Σύμφωνα με το μύθο, όταν ο Ιάσονας αναλαμβάνει να φέρει το χρυσόμαλλο δέρας, από την Κολχίδα, καλεί να τον συντροφεύσουν στη μεγάλη περιπέτεια όλοι οι γενναίοι της εποχής του. Το πλοίο κατασκευάστηκε από τον Άργο, από τον οποίο πήρε και το όνομά του "Αργώ". 

Σύμφωνα με μία από τις ερμηνείες του μύθου, οι Αχαιοί της Μαγνησίας κατά των 14αιώνα π.Χ. αναζητούν ζωτικό οικονομικό χώρο στην θάλασσα. Όμως είναι αναγκασμένοι να βρουν διέξοδο προς τον Βορρά, στην Μαύρη Θάλασσα. Λόγω των δυνατών (προς το Αιγαίο) ρευμάτων του Βοσπόρου, χρειάζονταν ένα πλοίο με περισσότερα κουπιά, από τα ως τότε συνηθισμένα 30. Γι αυτό αναπτύχθηκε η πεντηκόντορος (με 50 κουπιά), που η μυθική Αργώ αποτέλεσε αρχέτυπό της.

Για την τρόπιδα (καρίνα) των πλοίων χρησιμοποιούνται λεύκες και οξυές, για το περίβλημα του σκάφους κυρίως πεύκο, για τον εξαρτισμό του (κουπιά, κατάρτι) έλατο, ενώ για το σκληρό χέλυσμα κάτω από την τρόπιδα, μελιά (δεσποτάκι). Όλη αυτή η δασική βλάστηση υπάρχει και σήμερα διαθέσιμη στο Πήλιο και στην ευρύτερη περιοχή της Μαγνησίας.

Η προϊστορική πεντηκόντορος ήταν μία μεγέθυνση της τριακοντόρου και μοιραζόταν μαζί της την ίδια ακριβώς τεχνολογία, ενώ τα δύο αυτά πλοία συνέχιζαν να υπάρχουν μαζί για πολλούς αιώνες. Στην ουσία το πλοίο ήταν ένα πλωτό κωπηλατοστάσιο (Ειρεσία) των πενήντα κωπηλατών. Το πλοίο αποτελεί ένα υδροδυναμικό περίβλημα γύρω από την ειρεσία, χωρίς καμμία ευκολία ή άνεση.

Χωρίς τη χρήση σκελετού, το πλοίο χτιζόταν με ατόφιους κορμούς πελεκημένους ώστε να αποκτήσουν το κατάλληλο μέγεθος και σχήμα, για το κάθε εξάρτημα. Επειδή ο Ορείχαλκος ήταν πανάκριβο και σπάνιο υλικό δεν εχρησιμοποιούντο καρφιά στις ναυπηγήσεις. Τόσο από ναυάγια αρχαίων πλοίων, όσο και από αναφορές του Ομήρου, ξέρουμε ακριβώς την τεχνολογία “Εντορμιών, Τόρμων και Γόμφων”, που χρησιμοποιήσαμε κσι σήμερα.

Η χωροταξία του πλοίου και η εργονομία / ανθρωπομετρία του πληρώματός του, διαμορφώνουν ένα μινιμαλιστικό, δακρυόσχημο σκαρί, (με περίπου μήκος 28,5μ. / πλάτος 4,3μ. / βάθος κύτους 2μ.) και με επαρκείς “ναυτικές αρετές” για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ταξιδιού, που το πρωτότυπό του πραγματοποίησε.

Το καλοκαίρι του 2008 πραγματοποιήθηκε το Πειραματικό Ταξίδι της Αργούς. 
Η διαδρομή του, ως προς τις αποστάσεις, τους χρόνους και το βαθμό δυσκολίας είναι ισοδύναμη με τα μεγέθη του μυθικού ταξιδιού της Αργούς.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ειδήσεις